Ceris-CNR Working paper
05/2003
MAPPE COGNITIVE PER ANALIZZARE I PROCESSI DI CREAZIONE E
DIFFUSIONE DELLA CONOSCENZA NEGLI ISTITUTI DI RICERCA
Emanuele Cadario
(Ceris-Cnr)
Luglio 2003
Abstract
The internal communication represents a final aim of the organizations in order to be productive in the long run, and a means for the spreading of the organizational culture. The present work, deepening the thought of Nonaka, Argyris and Schön, has the purpose of analysing the ways of conversion of knowledge and the dynamics of learning inside a Scientific Research Institute. The aim is to look for and detect elements that can be referred to the single or double loop learning processes, as well as to underline the passage from the individual to the organizational learning. The research uses the methodology of the Cognitive Mapping with the Self Q-Self technique, developed in four rounds on a sample of fifteen researchers. The results emerged from the individual cognitive maps and from the congregate map show the need to improve the intra-organizational communicative dynamics that have turned out to be rather slow and complex. The research has further caused immediate improvements both for the exteriorization of the individual implicit knowledge and for the combination of interdisciplinary learning. The work is brought to a close by some management implications.Keywords:
Internal Communication, Knowledge, Cognitive Mapping, Single and double loop
learning
Jel Classification:
A12, C90, M12, M14, O38
Sono grato al Prof. G.P.
Quaglino del Dipartimento di Psicologia dell’Università di Torino che ha fatto
nascere in me il desiderio di approfondire le tematiche riguardanti
l’apprendimento e la creatività.
Ringrazio l’Istituto di Ricerca sull’Impresa e lo Sviluppo di Torino del
Consiglio Nazionale delle Ricerche, il Direttore Prof. S. Rolfo e, in
particolare, il Dott. M. Coccia per la preziosa collaborazione e le importanti
indicazioni alla parte quarta del lavoro. Sono riconoscente, infine, alla
Prof.ssa S. Gherardi e al Prof. A. Strati del Dipartimento di Sociologia e
Ricerca Sociale dell’Università di Trento; al Prof. S. Rizzello del Dipartimento
di Scienze Giuridiche ed Economiche dell’Università del Piemonte Orientale e al
Prof. P. Terna del Dipartimento di Scienze Economiche e Finanziarie
dell’Università di Torino, per gli utili suggerimenti.