Ceris-CNR Working paper 05/2003

 

MAPPE COGNITIVE PER ANALIZZARE I PROCESSI DI CREAZIONE E DIFFUSIONE DELLA CONOSCENZA NEGLI ISTITUTI DI RICERCA
[COGNITIVE MAPS TO ANALYZE THE CREATION AND DIFFUSION PROCESSES OF KNOWLEDGE IN THE RESEARCH INSTITUTES]

Emanuele Cadario
(Ceris-Cnr)

Luglio 2003

Abstract

The internal communication represents a final aim of the organizations in order to be productive in the long run, and a means for the spreading of the organizational culture. The present work, deepening the thought of Nonaka, Argyris and Schön, has the purpose of analysing the ways of conversion of knowledge and the dynamics of learning inside a Scientific Research Institute. The aim is to look for and detect elements that can be referred to the single or double loop learning processes, as well as to underline the passage from the individual to the organizational learning. The research uses the methodology of the Cognitive Mapping with the Self Q-Self technique, developed in four rounds on a sample of fifteen researchers. The results emerged from the individual cognitive maps and from the congregate map show the need to improve the intra-organizational communicative dynamics that have turned out to be rather slow and complex. The research has further caused immediate improvements both for the exteriorization of the individual implicit knowledge and for the combination of interdisciplinary learning. The work is brought to a close by some management implications.

Keywords: Internal Communication, Knowledge, Cognitive Mapping, Single and double loop learning
Jel Classification: A12, C90, M12, M14, O38

Sono grato al Prof. G.P. Quaglino del Dipartimento di Psicologia dell’Università di Torino che ha fatto nascere in me il desiderio di approfondire le tematiche riguardanti l’apprendimento e la creatività.
Ringrazio l’Istituto di Ricerca sull’Impresa e lo Sviluppo di Torino del Consiglio Nazionale delle Ricerche, il Direttore Prof. S. Rolfo e, in particolare, il Dott. M. Coccia per la preziosa collaborazione e le importanti indicazioni alla parte quarta del lavoro. Sono riconoscente, infine, alla Prof.ssa S. Gherardi e al Prof. A. Strati del Dipartimento di Sociologia e Ricerca Sociale dell’Università di Trento; al Prof. S. Rizzello del Dipartimento di Scienze Giuridiche ed Economiche dell’Università del Piemonte Orientale e al Prof. P. Terna del Dipartimento di Scienze Economiche e Finanziarie dell’Università di Torino, per gli utili suggerimenti.

SCARICA QUESTO WP