Ceris-Cnr, W.P. N° 16/2005 

Struttura di costo e rendimenti di scala nelle imprese di trasporto pubblico locale di medie-grandi dimensioni*

[Cost Structure and Returns to Scale in Public Transit Systems: An Application to Italian Large-sized Companies]


Carlo Cambini
**
Politecnico di Torino e HERMES; e-mail: carlo.cambini@polito.it

 Ivana Paniccia
Agenzia per il Controllo e la Qualità dei Servizi Pubblici Locali del Comune di Roma e Università Luiss “G. Carli”; 
e-mail: ipaniccia@luiss.it

 Massimiliano Piacenza
Ceris-CNR e HERMES; e-mail: m.piacenza@ceris.cnr.it.

 Davide Vannoni
Università di Torino - Dipartimento di Scienze Economiche e Finanziarie “G. Prato” e HERMES;
e-mail: vannoni@econ.unito.it

 

Abstract: In this paper we analyse the cost structure of a sample of Italian Local Public Transport (LPT) companies operating in large urban centres, so as to extend the evidence of some recent studies focused on small-sized and medium-sized operators. The main focus is to verify the presence and the extent of both scale and density economies. Technological characteristics of LPT systems are analysed by estimating a variable cost function model, which includes firm-specific fixed effects and considers three alternative supply-oriented output measures. The results show the presence of short-run and long-run scale economies, as well as of economies of network density, for both the average sample firm and companies belonging to the highest percentile (large-sized operators), regardless of the type of service provided (urban or mixed). This evidence suggests that, from a technological point of view, a proper LPT network should at least include a large urban centre and should be extended so as to embrace the intercity service too, while a regulatory policy aimed at fragmenting the served area in various sub-networks would imply a loss of productive efficiency.

Keywords: trasporto pubblico locale; regolazione; dimensione ottima minima; economie di scala e di densità

JEL Codes: L51, L92, R41

 

SCARICA QUESTO WP

 

* Versioni preliminari di questo articolo sono state presentate alla XVII Riunione Scientifica della Società Italiana di Economia Pubblica Finanziamento del settore pubblico, Università di Pavia, 15-16 settembre 2005, e alla XVI Riunione Scientifica dell'Associazione Italiana di Ingegneria Gestionale Imprenditorialità e competenze manageriali, Università di Catania, 13-14 ottobre 2005. Gli autori desiderano ringraziare tutti i partecipanti per gli utili commenti. Un particolare ringraziamento va inoltre ad Andrea Boitani e soprattutto a Massimo Filippini, per il sostegno e i preziosi spunti forniti nella stesura del lavoro, e ad Adriana Cipolla e Mattia Morandi per la collaborazione e l’assistenza alla ricerca. Si ringraziano infine tutti gli operatori di trasporto pubblico locale che hanno cortesemente inviato i loro dati tecnici e di costo utilizzati nell’ambito della presente analisi empirica.

** Autore corrispondente: Politecnico di Torino, c/o DISPEA, Corso Duca degli Abruzzi 24, 10129 Torino. Phone: +39-011-5647292; fax: +39-011-5647299.